sâmbătă, 5 mai 2012

Schimbarea se produce in timp, cu iubire si perseverenta


Interviu cu Urania Cremene,
Singurul expert in Parenting  atestat oficial de Parent's Toolshop pentru Romania

Draga Urania sau “Profa de Parinti” asa cum te-ai autointitulat, esti la al doilea curs de Parenting in Lumea lui MOMO si la aproape 7 luni distanta de la lansarea noului tau proiect de suflet si minte. Cum e? Cati parinti ai reusit sa ii treci " prin scoala ta", au promovat cu totii? Sau inca mai asteapta pana la vara...? :-))
Am inceput sa facilitez workshopuri de parenting la sfarsitul anului trecut si a fost o schimbare extraordinara pentru mine, de la multii ani in spate pe care ii am in lumea trainingului si a consultantei de business. Este extraordinar ceea ce mi se intampla de atunci, fiindca metodologia pe care am adus-o in Romania – Parent’s Toolshop din SUA este una exhaustiva, bazata pe 40 de ani de cercetare si….functioneaza! Parintii ma suna dupa cursuri, la cateva zile sau saptamani si-mi spun: “Multumesc! Nu-mi vine sa cred! Chiar a functionat! Am rezolvat in cateva zile o problema care ne chinuia pe toti de luni de zile!” . Asta este o satisfactie extraordinara pentru ca stii ce? N-as spune ca mi-au oferit onoarea sa le fiu “profa” 50 de parinti, ci am avut ocazia sa ofer o sansa in plus spre responsabilitate, fericire, stima de sine, centrare in ei insisi - unor 70 de copii, fiindca eu fac aceste cursuri pentru copii, nu pentru parinti. Iaca, am marturisit 

Lumea lui Momo este deja o gazda consacrata a cursului tau,  ce a fost altfel de ultima data ? Ce ai urmarit? Si care crezi ca vor fi efectele pe termen scurt, dar mai ales beneficiile pe termen lung. 
Am urmarit sa ascult, in egala masura sa predau. Am lucrat mult mai mult pe exemple concrete si asta a ajutat pe toata lumea sa vada lucrurile dintr-o alta perspectiva. Am modificat cateva abordari si e de fiecare data mai bine, fiindca plec de la convingerile parintelui si de data asta a fost nevoie sa ramanem putin mai mult in aceasta zona. Daca noi, parintii, nu constientizam ca ceea ce trebuie sa modificam este comportamentul nostru – in primul rand, daca vrem sa-l modificam pe al copilului, niciun concept de parenting nu ne va ajuta. Beneficiile sunt in primul rand pe termen lung si intreaga metodologie pe care o sustin vorbeste despre asta. Nu cred in solutii pe termen scurt si i-am ajutat pe multi parinti sa constientizeze ca e o cursa pierduta sa gandesti asa. Iti dau un exemplu, clasica “mita”: “Daca iti mananci salata, iti cumpar inghetata”. Functioneaza pe termen scurt. Dar la 10 ani, la 14 ani? Ce mai trebuie sa “cumperi”, pentru a obtine comportamentul pe care ti l-ai dori la copilul tau? Exista multe alte metode, din fericire….   

Cat de omogen a fost grupul? Ce ne poti spune despre participanti? Toti au copii mici, mari, probleme comune?
A fost omogen din perspectiva deschiderii pe care fiecare participant a avut-o la informatiile primite si prin faptul ca au constientizat ca schimbarea incepe cu ei. Acesta este un teren fertil si semintele pot creste usor. Daca printre participanti exista unul sau doi care considera ca “bataia e rupta din rai”, abilitatile mele de persuasiune sunt puse la grea incercare . Problemele lor au fost diferite, si mai mereu sunt, chiar daca vorbim despre copii de aceeasi varsta. Acesta este motivul pentru care o cercetare facuta de profesionisti in domeniul parenting-ului functioneaza mult mai bine decat sfaturile cuiva care a avut copii: chiar daca ai doi copii, la al treilea te vei trezi cu provocari diferite. In afara de primele luni de viata, totul este diferit. 

Cum crezi ca ii vor ajuta cele 16 ore de curs concentrate in 2 zile consecutive? 
Au primit informatia necesara si suficienta pentru a avea un impact pozitiv in dezvoltarea copilului. Este singurul curs de parenting de care cineva are vreodata nevoie, manualul de curs avand 500 de pagini format A4, pe care desigur trebuie sa-l mai deschida din cand in cand, dupa curs. Cu toate acestea, schimbarea se produce in timp, cu perseverenta. Daca lovesti o data un cui cu ciocanul, n-o sa intre in lemn. Ai nevoie de unealta potrivita, pe care s-o folosesti corect, pentru problema corect identificata sis a lovesti de fiecare data corect, pana intra cuiul…N-a spus nimeni ca e usor sa fii parinte, asa-i? 

Dar ce facem cu parintele ramas acasa, cum ii transmitem informatia? Crezi ca este necesara o participare in cuplu? Ce faci daca celalalt parinte nu rezoneaza cu metoda prezentata de tine? 
Evident ca, daca ambii parteneri sunt impreuna in sala, castigul este enorm! Discutam mult la curs despre parintele ramas acasa si despre toti ceilalti adulti care participa la cresterea si educarea copilului. Fiecare participant stie la sfarsitul workshop-ului exact ce trebuie sa transmita, in ce mod si ce e important sa fie abordat in acelasi fel de catre toti membri familiei, in masura in care asta se poate. 

Exista in programul cursului tau si 2 ore de consultanta de unu la unu cu fiecare parinte participant, cum te gandesti sa faci acest lucru? Printr-o intalnire? Parintele vine cu o anumita problema si incercati impreuna sa gasiti solutii? Este de preferat ca la aceasta sedinta de consultanta sa participe si celalalt parinte? 
Da, am oferit aceasta consultanta pentru a facilita transferul teoriei in viata reala. Suntem cu totii flexibili la variante: pentru participantii din afara Bucurestiului, propun intalniri pe Skype sau la telefon. Practic, parintii stiu ca ma pot suna oricand sa ceara un sfat suplimentar si de multe ori discutam 10-15 minute. “Urania, am ajuns acasa si l-am gasit pe pustiul meu de 10 ani uitandu-se la un filmulet nepotrivit varstei lui! Ce fac? “Apoi vorbim din nou in cateva zile. Acolo unde problemele sunt mai mari sau mai vechi, ne intalnim la o cafea si stam de vorba o ora. In aceste situatii propun sa vina si celalalt parinte, dar nu e necesar acest lucru. Multi parinti imi spun ca ei incearca, dar celalalt parinte…are alta abordare. Le spun intotdeauna: faceti cat puteti de mult, cat de bine puteti. Fiecare lucru conteaza, nu poti abandona doar pentru ca abordarile sunt diferite, fiindca ar insemna sa-ti privezi copilul de o sansa in plus. 


8. De ce crezi ca este nevoie de parenting? Adica de o scoala a parintilor? Cum ar trebui sa priveasca parintii acest concept? Si cand este cel mai bine sa inceapa sa se gandeasca la el? Inainte de nasterea copilui, imediat dupa sau mult mai tarziu? Cat timp ai sa-ti raspund la aceasta intrebare? :-) Glumesc…dar sunt multe de spus in aceasta privinta. O sa incep cu “De ce - urile” cele mai importante: fiindca majoritatea abordarilor pe care le-am primit de-acasa sunt gresite sau nu atat de eficiente pe cat ar putea sa fie. Una peste alta, stiinta schimbarii comportamentale este una noua, iar psihologia infantila, de asemenea. In 30 de ani s-au schimbat foarte multe lucruri…de cand eram noi copii. Cum ne putem astepta ca parintii nostri sau noi sa stim cum sa abordam contextul in care cresc acum copiii, mai ales ca sunt atat de diferiti? Fiindca, chiar daca iubirea vine la pachet cu copilul, meseria de parinte se invata.Fiindca este mult prea important tot ceea ce faci si tot ceea ce spui pentru cea mai importanta fiinta din viata ta. Fiindca nu ai a doua sansa sa repari lucrurile. Fiindca suntem, 70%, produsul parintilor nostri si ai vrea ca acesti 70% sa-I dea copilului tau pe plus. Fiindca sunt o serie de situatii la care nu stii cum sa reactionezi si…reactionand din impuls, nu-ti iese intotdeauna in asa fel incat impactul pe termen lung sa fie acela pe care ti l-ai dori. Stii ce sa faci cand copilul tau nu vrea sa doarma, refuza sa manance sau se tavaleste pe jos in magazin? Dar cand incepe sa minta si sa refuze sa coopereze cu tine? Sau cand iti spune ca esti o mama rea ca nu vrei sa-I cumperi nu stiu ce? Fiindca un curs de parenting costa mai putin decat costul unei luni de gradinita si ai nevoie doar de un singur curs de felul acesta si, nu in ultimul rand, pentru ca eu cred in prevenirea problemelor, mai mult decat in rezolvarea lor. Workshopul facilitat de mine se concentraza mult pe acest aspect, de aceea, cu cat mai devreme in viata copilului parintii obtin aceste informatii, cu atat mai usor le va fi tuturor in viitor. 

Multi parinti ne spun ca le este dificil sa isi rupa 2 zile full time de acasa sau serviciu pentru a se dedica unui astfel de proiect. Ce recomandari le-ai face? Am vazut cursuri de parenting de 3 ore..sau impartite in decurs de o luna in mai multe sedinte, al tau este de 16 ore!!! 
Inteleg dificultatea unei astfel de investitii de timp si de bani, nu in ultimul rand. Discutand despre timp, cred ca e o investitie mult mai benefica decat un week-end la munte sau, de ce nu, intr-un team-building cu echipa. Recomandarea mea este una de bun simt: copilul tau este persoana cea mai importanta din viata ta. Daca iti doresti sa faci ceva in aceasta privinta, gasesti variante: am parinti care isi cresc copiii singuri si au reusit sa vina, chiar daca asta a insemnat sa vina la o sesiune sambata, si la alta sesiune - ziua a doua. Am preferat varianta comasarii informatiilor in 2 zile fiindca abilitatile se construiesc una pe alta si, daca ne-am fi intalnit in mai multe sedinte, mereu ar fi fost cineva absent, se pierde timp cu recapitularile, cu ajungerea la timp…Eu respect foarte mult timpul participantilor mei si mai ales investitia pe care o fac. Nu este doar o modalitate de a-ti petrece timpul sau de a te intani cu alti parinti: este o experienta intensa si intensiva despre ce inseamna sa fii parinte, pe care repet: e nevoie s-o faci o singura data! In 3 ore poti maxim sa abordezi un singur subiect, de exemplu “Disciplina”, nicidecum sa intelegi tot ceea ce poti face pana sa ajungi acolo; problema cu bucatile de informatie, chiar foarte pertinente fiind, este ca pierzi imaginea de ansamblu. Puse laolalta, aceste bucati de informatie nu lucreaza impreuna, nu ofera rezultate. E ca si cum ai incerca sa construiesti o masina din piese (originale si de foarte buna calitate altfel) fiecare provenind de la alta marca. N-o sa mearga… 

Draga Urania,  cand e urmatorul curs de parenting in cadrul Atelierului de Parinti din Lumea lui MOMO? 
pe 18 si 19 mai!! Si de data aceasta am o surpriza, sper eu foarte placuta pentru cei care se gandesc  la cursul meu: pastrez pretul special din luna martie, iar celor care se simt mai confortabili  cu o plata esalonata, le ofer posibilitate sa achite in 3 transe egale: prima la inscriere, urmatoarele doua in decurs de 2 luni. dar mai multe detalii gasiti pe http://www.lumealuimomo.blogspot.com/p/atelierul-de-parinti.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu